Συνέχεια από Σπάρτη, αυτή η πόλη έχει πολλά να δώσει στον επισκέπτη της, από τον Λεωνίδα έως Μυστρά, από Μουσεία Ελιάς έως αρχαιολογία και πολλά άλλα. Αν βρεθείτε εδώ να ψαχτείτε, σίγουρα θα βρείτε κρυμμένους θησαυρούς!!!
Περιγραφή
Η ΣΥΛΛΟΓΗ
Στο χώρο αυτό παρουσιάζεται η συλλογή φωτογραφικών μηχανών του φωτογράφου Παναγιώτη Αϊβαλή. Ο συλλέκτης ξεκίνησε την συλλογή του στα μέσα της δεκαετίας του ’40, όταν ο πατέρας του έφερε από την Αμερική σαν δώρο, μια μικρή φωτογραφική μηχανή Kodak 1Α τύπου pocket του 1923, η οποία – ξεκινώντας σαν παιχνίδι μιας και δεν είχε φιλμ – έμελλε να γίνει το αντικείμενο με το οποίο ασχολήθηκε όλη του τη ζωή, – το «σαράκι» του όπως έλεγε.
Το 1952, ευρισκόμενος ήδη στην Αμερική, ο Παναγιώτης αποκτά τη δεύτερη μηχανή του, μια Billy Clark της Agfa και ξεκινά πλέον η φωτογραφική του καριέρα.
Η συλλογή του από φωτογραφικές μηχανές μεγαλώνει και το 1967 φτάνει στην Ελλάδα με 300 και πλέον μηχανές, μεταξύ των οποίων και 6 αεροφωτογραφικές. Οι μηχανές αυτές προέρχονται κυρίως από την Αμερική, όπου τη δεκαετία του ’60 τις αποκαλούσαν «μαύρα σκουπίδια», δεν τις θεωρούσαν συλλεκτικά κομμάτια και τις πούλαγαν σε εξευτελιστικές τιμές στα παλαιοπωλείο και στα παζάρια της Νέας Υόρκης. Επειδή τις αγόραζε σε οποιαδήποτε κατάσταση και συχνά είχαν βλάβες, τις επισκεύαζε ο ίδιος.
Αργότερα, ο Παναγιώτης Αϊβαλής διεύρυνε τις αγορές του κι από άλλα σημεία του κόσμου όπως η Ολλανδία, η Γαλλία, ο Καναδά, η Ιταλία, διαμορφώνοντας σιγά σιγά τη δική του, προσωπική συλλογή, εμπλουτίζοντας τη με οτιδήποτε είχε σχέση με τη φωτογραφία.
Όλες οι μηχανές είναι μεταχειρισμένες με το ανάλογο πιστοποιητικό, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που τις αγόρασε καινούργιες.
Η συλλογή του Παναγιώτη Αϊβαλή περιλαμβάνει κυρίως την εξέλιξη των φωτογραφικών μηχανών του εικοστού αιώνα που απευθυνόταν κυρίως στον ερασιτέχνη χρήστη. Μια από τις παλαιότερες είναι μια Kodak N2 Plico του 1885 και ακολουθεί μια ολόκληρη γκάμα χαρακτηριστικές των εκάστοτε χρονολογιών, της μάρκας αλλά και των τύπων των φωτογραφικών μηχανών, όπως εξελίχθηκαν μέσα στον 20ο αιώνα.
Ανάμεσα σ’ όλα αυτά, φιγουράρουν ονόματα όπως Kodak, Agfa, Ansco, Argus, Coronet, Zeiss Ikon, Bilora, Dacora, Ferrania, Minolta , Ilford, Yashica, Nikon, Canon, Olympus, Mamiya, Polaroid, Zenit, Gomz, Practica, Fed, Lomo μαζί με αεροφωτογραφικές μηχανές – κομμάτια βαριά και ογκώδη που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν από τον αμερικάνικο στρατό για τη δημιουργία χαρτών ή τη φωτογράφηση ολόκληρων περιοχών.
H συλλογή περιλαμβάνει και ξύλινες φωτογραφικές μηχανές, φακούς, αρνητικά, μηχανές φωτοπολυβόλων πολεμικών αεροσκαφών, εξαρτήματα , βιβλία σχετικά με τη φωτογραφία που ολοκληρώνουν την συλλογή αυτή.
Γενικά η συλλογή αποτελείται από τις εξής κατηγορίες φωτογραφικών μηχανών:
- Πτυσσόμενη Φωτογραφική Μηχανή – Folding Camera
- Φωτογραφική Μηχανή Τύπου «Κουτί» – Box Camera
- Φωτογραφική Μηχανή με Σκόπευτρο – Viewfinder Camera
- Φωτογραφική Μηχανή με Αποστασιόμετρο – Rangefinder Camera
- Διοπτική Φωτογραφική Μηχανή – TLR Camera
- Μονοοπτικη Ρεφλέξ Φωτογραφική Μηχανή – SLR Camera
- Μηχανή Σκόπευσης και Φωτογράφησης – Point and Shoot Camera
- Φωτογραφική Μηχανή κασέτας – Cartridge Film Camera
- Φωτογραφική Μηχανή Παιχνίδι – Toy Camera
- Φωτογραφική Μηχανή Μισού Φορμά – Half Frame Film Camera
- Φωτογραφική Μηχανή Άμεσης Εκτύπωσης – Instant Camera
- Φωτογραφική Μηχανή Μινιατούρα – Miniature Camera
- Φωτογραφική Μηχανή Υπομινιατούρα – Subminiature Camera
- Φωτογραφική Μηχανή τύπου «Hit Type» – Hit Type Camera
- Φωτογραφική Μηχανή τσέπης – Pocket Camera
- Φωτογραφική Μηχανή για Φιλμ Δίσκου – Disk Film Camera
- Φωτογραφική Μηχανή μιας χρήσης – Disposable Camera
- Στερεοσκοπική Φωτογραφική Μηχανή – Stereoscopic Camera
- Φωτογραφική Μηχανή Αεροφωτογραφιών – Air Camera
- Μηχανές παιχνίδια, μπρελόκ, διακοσμητές (non cameras)
- Μηχανή Λήψεως – Cine Camera
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Ο Παναγιώτης Αϊβαλής γεννήθηκε στο Μυστρά στις 10 Μαρτίου 1934 και αφού τελείωσε το Γυμνάσιο στη Σπάρτη, φεύγει ως Αμερικανός υπήκοος για τις Ηνωμένες Πολιτείες όπου συνεχίζει τις σπουδές του στο Harpur University στο Binghampton της Νέας Υόρκης.
Υπηρετεί στον αμερικάνικο στρατό με απόσπαση στην Γερμανία σε μονάδα κατευθυνομένων βλημάτων (Nike Ajax) της 7ης Στρατιάς. Στην Γερμανία ασχολείται σοβαρά, φωτογραφίζοντας για λογαριασμό του στρατού και αφού απολύεται, σπουδάζει στο New York Institute Of Photography και παίρνει το πτυχίο του με ειδικότητα στην διαφημιστική, τουριστική, εμπορική φωτογραφία και φωτογραφία μόδας.
Μετά την αποφοίτησή του, παραμένει στην Σχολή και διδάσκει για τρία συναπτά χρόνια.
Το 1967 έρχεται πίσω στην Ελλάδα και εργάζεται για ένα χρόνο στην διαφημιστική εταιρεία «Γκρέκα» του Αρ. Σκυλίτση. Στη συνέχεια ανοίγει δικό του στούντιο και ασχολείται με τη φωτογραφία, φωτογραφίζοντας επί δεκαπέντε χρόνια κατ’ αποκλειστικότητα για το εξαμηνιαίο περιοδικό μόδας «Modehellas» και επί δώδεκα χρόνια – επίσης κατ’ αποκλειστικότητα – για το εξαμηνιαίο περιοδικό «The shoe and leather goods export magazine». Ιδρυτικό μέλος της ΕΦΕΔΗΦ (Ένωση Φωτογράφων Ελλάδος Δημιουργικής Φωτογραφίας) και μέλος του μουσείου της Kodak στη Νέα Υόρκη, αποκτά ως πελάτες του τις τράπεζες Εθνική, Ιονική και Λαϊκή με τις πολιτιστικές τους εκδόσεις, τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, βιομηχανίες, βιοτεχνίες και την Phillip Morris για την οποία φωτογραφίζει κατ’ αποκλειστικότητα διαφημιστικά των τσιγάρων Malboro για τις Aραβικές Χώρες και την Αφρική.
Το 1985 προσλαμβάνεται σαν Διευθυντής του φωτογραφικού τμήματος της «Γραμμής Α.Ε.», η οποία εξέδιδε τότε τα περιοδικά ΕΝΑ, ΜΙΑ, TV-3, ΔΥΟ, ΤΕΤΑΡΤΟ και τις εφημερίδες «24 Ώρες» και «Καθημερινή».
Όταν μετά από δύο χρόνια αποχωρεί από την “Γραμμή Α.Ε.”, συνεργάζεται με την εκδοτική εταιρεία Τεγόπουλος-Μανιατέας και φωτογραφίζει τον Τόμο Νο 12 ΕΛΛΑΔΑ-ΚΥΠΡΟΣ του “Νέου Παγκόσμιου Άτλαντα”, την τρίτομη “Ελληνική Γεωγραφική Εγκυκλοπαίδεια” κατ’ αποκλειστικότητα (Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών 1999) και όλα τα ελληνικά θέματα της πολύτομης εγκυκλοπαίδειας “Δομή”. Η τελευταία του εργασία ήταν το αποκλειστικό φωτογραφικό υλικό των 52 τόμων με τίτλο “Ελλάδα” των εκδόσεων “Δομή” , με ειδική προσφορά της εφημερίδας “Το Βήμα”. Κατά τη διάρκεια της πολύχρονης και αξιόλογης καριέρας του, λαμβάνει μέρος σε εκθέσεις ατομικές, ομαδικές και διεθνείς αποσπώντας ανάλογες διακρίσεις.
Την άνοιξη του 1999 ο εκπρόσωπος των βραβείων Guinness στην Ελλάδα, έχοντας δει παλιό δημοσίευμα περιοδικού αφιερωμένο σ’ εκείνον, του ανακοινώνει την δυνατότητα του να διεκδικήσει μια θέση στο βιβλίο.
Έτσι, το 2001, γίνεται κάτοχος του Βραβείου Guinness για τη μεγαλύτερη ιδιωτική συλλογή φωτογραφικών μηχανών παγκοσμίως, που αποτελείται από περίπου 1.000 μηχανές.
Το 2006 συγγράφει και εκδίδει το φωτογραφικό – ιστορικό λεύκωμα «Μυστράς: Ταξίδι στο χρόνο», μέσω του «Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων», το οποίο τυγχάνει πολύ καλής ανταπόκρισης με αξιολογότατα σχόλια.
Πληροφορίες:
Ξεναγήσεις κι επισκέψεις γκρουπ κατόπιν συνεννόησης.
Με πρωτοβουλία της Λέσχης Φωτογραφίας Σπάρτης, ομάδα μελών της και εθελοντών αναλαμβάνει – σε συνεργασία με το Δήμο Σπάρτης – τη λειτουργία και ξενάγηση του Μουσείου Φωτογραφικών Μηχανών στο Μυστρά, κατά τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο, ως ακολούθως:
* Επισκέψεις κοινού: κάθε Σάββατο και Κυριακή από τις 11:00 π.μ. έως τις 3:00 μ.μ.
* Επισκέψεις σχολείων, συλλόγων και γκρουπ: κάθε Δευτέρα και Τετάρτη, έπειτα από συνεννόηση με:
– τον Πρόεδρο του Δ.Σ. της Λέσχης Φωτογραφίας Σπάρτης κ. Γιάννη Γκλέκα στο τηλ. 6937415187 και
– τον Πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας Μυστρά κ. Δημήτρη Σκρουμπέλο στο τηλ. 6972081737.